8 Tips Sempoi Untuk Mula Blog

10:05 PG The Guide Genius 0 Comments







Cara-Cara yang Dapat Kurangkan Stress Korang Masa Baru Mula Berblogging


Jadi, korang nak start blogging tapi tak pasti macam mana? Korang tak pasti nak cuba Blogger ke, Wordpress, Tumblr, Ghost, Medium--tapi ikut citarasa masing-masing, ni semua cuma platform untuk korang tulis post korang. 

Baru-baru ni saya mula guna Ghost dan Medium. Apa yang saya rasa kurang sangat pasal Blogger ni, platform untuk interaksi diantara bloggers yang menggunakan platform Blogger. Wordpress dan Medium antara yang sediakan "lobi" untuk perkongsian yang lebih lagi direct, style dan interaktif berbanding Blogger. Banyak e-book saya pun dapat dijual bila saya gunakan Medium. Kalau Ghost pulak, kalau korang nak berkongsi source code programming yang korang tulis, lebih senang untuk copypaste dari website korang kat Ghost ke tempat lain. 


Citarasa setiap orang kan lain-lain

Tujuan saya tulis pasal platform-platform yang lain ni sebelum ke 5 Tips dibawah sebab nak bagi korang gambaran progress blogging platform beberapa tahun ni. 

Ada yang gunakan blog bercerita pasal:

Travel
Fotografi
Resipi Masakan
Diari
Berjual baju, tudung

dan lain-lain

Apa-apa pun, tujuan artikel kali ni adalah untuk berkongsi 5 Tips kalau korang nak start blogging: 


1. Guna Blogger


Antara semua yang saya tulis tadi (Blogger, wordpress, tumblr, typepad), Blogger adalah platform yang paling senang nak paham untuk beginner
Korang tak perlu nak pening-pening nak mencari tempat untuk tulis artikel, letak gambar kat header blog. Basically, ni lah yang paling senang nak paham. 


2. Tulis Apa yang Korang Tau


Paling senang kalau korang tak pasti nak buat apa dengan blog korang, tulis pasal apa yang korang tau. Jadi, lagi senang korang nak pikir apa yang nak ditulis dari semasa ke semasa. Maybe korang reti buat kek, buatlah blog pasal buat kek. Kalau pasal fotografi, ceritakan apa teknik yang korang gunakan masa ambik gambar. 


3. Alamat "Rumah" yang Senang Orang Ingat

Kekadang masa kita pikirkan nama untuk blog kita, nama tu orang lain dah ambik. Contohnya, blogging.com 

Tapi kita nak juga blogging tu ada dalam url. Kita pun letaklah blogging1234 sebagai url. 

Melainkan korang tulis untuk bacaan sendiri, pilihlah nama yang senang orang ingat. Takde lah nanti terkial-kial bila nak beritahu alamat blog kat dorang. 


4. Jangan Beli Domain Dulu



Maybe korang nak url korang takde .blogspot atau .wordpress. Korang pun pergilah beli domain kat GoDaddy, Serverfreak. Selalunya murah. Dalam RM 40 hinggit setahun. 

Tapi memandangkan baru start, beri masa 6 bulan untuk trial period. Mana tau korang tak suka alamat blog korang 3 bulan nanti. 

5. Interaksi


Salah satu pasal blogging ni, lebih best kalau kita start berinteraksi dengan para blogger yang lain. Yang ni dikenali sebagai blogwalking. Pergilah ke blog orang lain dan komen bukan sekadar komen. Tinggalkan komen yang berkaitan dengan artikel yang ditulis. Bila macam tu, lagi senang untuk bina repo dengan blogger lain. 




Advance Sikit

Okay, sekarang kita ke advance sikit. Nanti saya akan buat screenshot untuk yang bawah ni supaya korang boleh ikut dengan mudah. 


6. Install Google Analytics


Google Analytics ni free. Korang cuma perlu pergi ke site Analytics ni, register blog korang, ambik ID dan copypaste kat blogger settings. Lepas korang dah buat ni, korang boleh dapat analisis dari Google pasal blog korang. 


7. Keyword



Penggunaan Keyword ni adalah antara satu aspek blogging yang banyak membantu saya untuk jual e-book yang saya tulis selama ni.

Contohnya, korang tulis pasal resipi untuk buat kek. Keyword utama korang maybe kek coklat dan huraian keyword korang maybe kek coklat untuk yang berdiet. Jadi korang boleh tulis artikel berpandukan keyword tu tadi: Macam mana nak buat kek untuk orang yang berdiet?

Tapi kene ingat, sekarang ni Google sangat strict kalau ada orang yang spam keyword dalam artikel dorang sebab ingat, kalau wat cam tu, naik lah dalam google search tu nanti. Kalau korang buat macam tu, tinggi peluang korang kene ban dari Google search.  



8. Belajar dari Pro



Sekarang, dah ramai yang dah mula blogging. Ramai veteran jugak yang dah lama guna platform blogging ni. Jadi, sumber untuk belajar macam mana dorang menulis, apa yang dikongsi dan bagaimana dorang berinteraksi, semua ni sumber-sumber yang korang boleh rujuk. 


Dah dapat gambaran yang lebih jelas sekarang? Mungkin saya patut masukkan siapa yang akan baca blog korang, untuk yang bercakap bahasa inggeris je ke ataupun yang paham bahasa melayu je?

Apa-apa pun, blogging ni tak patut buatkan korang rasa macam terpaksa nak post. Buat proper planning untuk memudahkan korang nak tulis bila dan nak tulis pasal apa. 

Paling penting, enjoy





0 ulasan: