Macam Mana Saya Dapat Beli Tiket Air Asia Ke 5 Negara ASEAN

7:00 PG The Guide Genius 2 Comments





kredit gambar



Belanja untuk Tiket tak lebih RM 600 


Sebelum ni, saya dah berkongsi dengan korang yang saya baru je beli Canon DSLR 1200D. Kalau korang tak baca lagi atau nak tengok sampel gambar-gambar yang saya ambik, klik sini

OK. Sebab kamera tu dah beli, jadi saya dah rancang nak solo trip ke negara-negara ASEAN. Masalah yang selalu timbul bila kita rancang nak ke luar negara ni, 

  • Kos Pengangkutan 
  • Apply Cuti



Cara-cara yang saya gunakan untuk merancang perjalanan saya tahun depan ni, mungkin lebih sesuai untuk yang belum berumah tangga. Mungkin tidak. Apa-apa pun, apa kata korang baca dulu baru decide, sesuai ke tidak. 

1. Terbang Guna Air Asia


AirAsia menjalankan promosi tiket kapal terbang ke rangkaian destinasi yang dorang cover setiap tahun dan bukanlah sekali dalam setahun. Jadi, sentiasa check website AirAsia kalau dorang buat promosi. Bila dorang buat promosi. Selalunya dorang announce 2-3 bulan awal sebelum tempoh promosi tiket. 

Jadual Travel Bulan Jan-Jun 2016:



1. Manila, Philippines  

2. Yogyakarta, Indonesia   

3. Siem Reap, Cambodia  

4. Phnom Penh, Cambodia 

5. Ho Chi Minh City, Vietnam  

6. Hatyai, Thailand  

Banyak negara yang Air Asia cover. Jadi kepelbagaian tu tak jadi masalah. 

2. Kos Tiket bawah RM 600 hinggit


Sebab purata penerbangan pergi-balik, contohnya dari KL-Yogyakarta-KL cumalah RM 79.90 .

Kalau korang nak travel ke negara-negara Asean, harga yang ditawarkan AirAsia memang terbaik. Saya dah usha MAS, Malindo--selalunya tak konsisten murah macam Air Asia. 

Jadi untuk ini, tips pembelian: 

Checklah promosi selalu kat AirAsia


  • Selalunya kekadang sebab dorang nak penuhkan pesawat, kalau tarikh penerbangan dah dekat (contohnya bulan depan) tapi pesawat tak penuh, harga memang jatuh
    kaw-kaw! Masa ni lah kita beli.

Pastu, beli awal


  • Simple. Saya rancang tahun depan untuk travel sebab boleh beli tiket-tiket ni dengan harga yang murah.

    Kalau tunggu tahun depan, kebarangkalian untuk harga cekik darah tu memang tinggi. 
    Lepas tu, korang boleh beli ikut bulan.

    Contohnya, kalau korang nak
    fly ke 6 negara, allocatekan satu bulan untuk beli tiket untuk negara A. Bulan depan untuk negara B pulak. 


Senang kan? 

3. Beli Dulu, Nanti Pikir On ke Tak


Sebab kita beli tiket dengan harga yang murah, kalau 8 bulan dari sekarang (tarikh penerbangan) kita tak dapat nak pergi sebab ada urusan yang tak dijangka, takpe la. kensel tiket. 

Lainlah kalau beli tiket yang beriban, contohnya pergi Eropah ke, itu mungkin lain sikit cerita. 

Nanti dah dekat-dekat tarikh nak fly, boleh apply Annual Leave

Apa macam? Senang tak? 
Harap-harap korang boleh cuba dan rasakan gaya hidup orang di luar. 

2 ulasan: